Znacz to uczucie, gdy pracujesz cały dzień i wieczorem widzisz, że tak naprawdę zrobiłeś niewiele? Dzisiejszy świat jest pełny dystrakcji i coraz trudniej jest nam się skupić na zadaniu. W tym artykule poznasz 8 kroków, dzięki którym pozostaniesz skupionym na projekcie i zrobisz więcej.
1. Korzystaj z list to do
Jeśli z tego całego artykułu miałbyś wynieść tylko jedną rzecz, to niech to będzie korzystanie z list to do (zadania do zrobienia). Jest to prawdopodobnie najważniejszy nawyk, jaki wyrobiłem sobie w pracy. Bez jasnego planu zadań nigdy nie będziesz produktywny. Jak ułożyć taką listę?
Znajdź wieczorem około 10 minut. Usiądź i zapisz na liście wszystkie zadania na kolejny dzień. Duże zadania rozbij na mniejsze kroki. Następnie ustaw je w kolejności według priorytetu. Najważniejsze zadania wykonuj jako pierwsze. Gdzie zrobić listę?
Na początku korzystałem z prostego notatnika. Od dłuższego czasu korzystam z Wunderlist. Mają wersję desktopową i mobilną. Można dodawać zadania do folderów i ustalać priorytet.
2. Ustal limit czasowy
Do każdego zadania przypisz limit czasowy. Wykonanie projektu często zabierze Ci dokładnie tyle czasu, ile na niego przeznaczysz. Dlatego ustal możliwie krótki czas na wykonanie zadania. Na początku możesz nie mieć wyczucia, ale z czasem będziesz wiedział, ile czasu potrzebujesz.
3. Odetnij rozproszenia
Wyloguj się z portali społecznościowych i zamknij YouTube (bardzo ważne). Wycisz telefon i odłóż go daleko od stanowiska. Postaraj się, by nikt Ci nie przeszkadzał. Nie pozwól sobie nawet na kilku minutowe zerknięcie na Facebooka czy Youtube. Te strony są zaprojektowane, by nie dać Ci odejść 🙂
4. Zamykaj niepotrzebne okna i foldery
Jeśli pracujesz nad stroną, to często będziesz miał otwarty edytor kodu z kilkoma plikami, kilkanaście okien w przeglądarce (podgląd strony, dokumentacje, poradniki itd.) i często jeszcze Photoshop. Po jakimś czasie ilość okien staje się przytłaczająca i coraz więcej czasu tracisz na szukaniu potrzebnych rzeczy.
Postaraj się na bieżąco zamykać niepotrzebne okna, foldery i pliki.
5. Utrzymuj porządek w folderach
Twórz folder dla każdego projektu i umieszczaj w nim wszystkie powiązane pliki. Dzięki temu zaoszczędzisz czas, który musiałbyś poświęcić na szukanie potrzebnych materiałów.
6. Na bieżąco testuj stronę
Przy każdej zmianie testuj stronę i zapisuj ewentualne błędy. Może wydać Ci się to marnotrawieniem czasu, ale później listę błędów będziesz mógł przerobić na listę do zrobienia i szybko je rozwiązać.
7. Ułóż stały plan dnia
Ustal stałe godziny pracy, których będziesz przestrzegać codziennie. Mając jasno wyznaczone ramy czasowe, będziesz w stanie zwiększyć efektywność.
8. Wstań i rusz się
Przerwy w pracy zwiększają produktywność. Przynajmniej co godzinę wstań od komputera i wykonaj jakieś proste ćwiczenia. Pomocne mogą być takie aplikacje jak TomatoTimer.
Podsumowując:
- korzystaj z list to do
- ustal limit czasowy
- odetnij rozproszenia
- zamykaj niepotrzebne okna i foldery
- utrzymuj porządek w folderach
- testuj stronę
- stwórz rutynę
- wstań i rusz się
Znasz inne metody na zwiększenie produktywności? Podziel się w komentarzu 🙂
Rollo
Dodałbym punkt 9: weryfikuj swoją wiedzę, swoje umiejętności. Bez tego można utknąć w martwym punkcie i przestać się rozwijać w kółko powtarzając te same błędy.
Bartłomiej Mąkina
To prawda. Co gorsze mamy wtedy często poczucie postępu, bo przecież uczymy się te X godzin codziennie. Trzeba pamiętać, że poświęcony na rozwój czas nie zawsze idzie w parze z efektami. Bez ciągłej weryfikacji umiejętności i podnoszenia sobie poprzeczki ciągle będziemy stać w miejscu.
Rollo
No tak, ale w jaki sposób weryfikować swój własny rozwój, jeśli pracuje się jako freelancer u siebie w domu? Ja np. pracuję głównie dla 2-3 tych samych klientów i wszystko idzie dobrze. Nie zmienia to jednak faktu, że nie bardzo mam okazję się porównać z innymi. Jakieś konferencje? Spotkania IT? Nie wiem, jakieś wspólne projekty z innymi developerami?
Bartłomiej Mąkina
Też jestem freelancerem. Zdecydowanie mogę polecić blogowanie. Tematy, które są Ci dobrze znane prędzej czy później się skończą i będziesz musiał poznać nowe technologie lub rozwinąć wcześniej znane.
Dużym plusem tego rozwiązania jest przedstawienie swoich umiejętności szerszej społeczności. Często można uzyskać wartościowy feedback 🙂
Uve
Zgadzam się z @devcorner:disqus. Wprawdzie ja porzuciłem blogowanie zasłaniając się brakiem czasu (tjaaa), ale to nie jest jedyna opcja, żeby być na bieżąco. Konferencje, meetupy, spotkania IT, rywalizacja (konkursy!), a przede wszystkim czytanie, czytanie i jeszcze raz czytanie.
Rollo
Konferencje: OK
Meetupy: w mojej okolicy ich nie ma za bardzo (mniejsze miasto)
Czytanie: staram się 🙂
Konkursy: jw, chyba tylko zdalne wchodzą w grę
Uve
Jest masa konkursów online, wystarczy sobie wyguglować to, co Cię interesuje. Nawet niedawno @devcorner:disqus pisał u siebie na blogu o jednej takiej platformie w tekście o zarobkach programistów: http://devcorner.pl/10-jezykow-programowania-najwyzszymi-zarobkami-2017-roku/
Rollo
@disqus_oAzEvx8hHH:disqus
Dzięki za inspirację. Wygląda na to, że nigdy nie wpadłem na to, by wziąć udział w hackathonie 😀 A w sumie może to być niezły sposób na wyjście do ludzi, którzy zajmują się tym samym. Może się okazać, że się czegoś dowiem o własnej produktywności. To mnie nawet zaciekawiło, bo zajmowałem się już oprogramowaniem dla banków: https://challengerocket.com/pl/bankitup
Marcin Magiera
10 dzień miesiąca, 20-sty i 25, to mocne argumenty zwiększające produktywność 🙂 A tak na poważnie – korzystałem z Wunderlista, ale zamieniłem go na polskiego Nozbe 🙂 Dodatkowo korzystam z Tyme2. Doskonałe narzędzie do ewidencji czasu pracy. Program w bardzo fajny, graficzny sposób prezentuje Ci ile pracujesz, w ciągu dnia, tygodnia i miesiąca.
Bartłomiej Mąkina
Dzięki za polecenie Tyme2. Na pewno przetestuję 🙂
Marcin Magiera
Naprawdę warty polecenia jest Tyme. Przy absurdalnych przepisach jakie weszły od 1 stycznia, całą ewidencję czasu pracy możesz eksportować do pdf i ustalić stawkę godzinową, dzięki temu wiesz za ile pracujesz 🙂 Nie wiem tylko, czy taki wydruk kontrolerzy PiP ogarną by odczytać:)
Artur Molendowski
A czy polecilibyście jakiś program jak Tyme z tym, że na Windowsa?
Marcin Magiera
W Nozbe pracują nad licznikiem czasu pracy, ale kiedy się to pojawi – trzeba pytać producenta.
u Marudy i Leniucha
Sposobem zwiększenia produktywności jest też odpoczynek 🙂 Np. założenie, że nie pracuję od wieczora piątkowego do niedzielnego. Zauważyłam, że z takim podejściem bardzo efektywnie pracuję od poniedziałku do piątku. Nie wiem tylko, czy to kwestia odprężonego umysłu, czy takiego kija „mam mało czasu, muszę się sprężyć”, czy może marchewki „jeszcze x dni do weekendu”, czy wszystko jednocześnie 🙂
luk
Odkąd zacząłem też nakładać sobie podobne ramy czasowe czyli poniedziałek – piątek, to też czuje dużo lepszą wydajność. Kiedyś siedziałem dzień w dzień wychodząc z założenia, że im więcej tym lepiej, ale na dzień dzisiejszy wiem, że takie podejście to zło wcielone. Polecam wszystkim taką systematykę jeżeli tylko to możliwe.